ADAPTAČNÍ PROGRAM

  19.srpna 2025  |     Petra Gromanová  |  

ADAPTAČNÍ PROGRAM MATEŘSKÉ ŠKOLY

Jak usnadnit dítěti vstup do mateřské školy“

Cílem programu je zmírnění potíží dětí při zvykání na novou situaci. Vstup do MŠ je významná událost v životě dítěte. Mnohé děti jsou doposud zvyklé jen na rodiče nebo jsou ostýchavé, mohou mít problémy s životem v neznámém kolektivu, mezi neznámými lidmi,

pod dohledem učitelek.

Každé dítě je jiné, některé pláče, jiné se začlení do kolektivu bez problémů. Čas potřebný k adaptaci závisí jednak na věku, neuropsychickém vývoji a jednak na celkovém přístupu k nově vzniklé situaci ze strany dítěte i rodičů. Je třeba dítě získat, zaujmout, upoutat a usnadnit mu novou situaci tak, aby učitelku přijalo jako dalšího člověka, kterého zná a věří mu.

Adaptační program je uplatňován především v září, ale i s každým dalším nástupem nových dětí v průběhu školního roku. Doba adaptace je individuální, závislá na dohodě s

učitelkou ve třídě.

A/ Opatření ze strany mateřské školy vedoucí ke snížení adaptačních problémů

1. Den otevřených dveří.

Děti i rodiče mají možnost prohlídky prostor MŠ, seznámení se s pedagogy a ostatním personálem školy, zapojení se do her a denních činností v kolektivu. Při zápisu mají rodiče možnost vznést požadavek na zařazení dítěte do stejné třídy s příbuzným či kamarádem.

2. Schůzka s rodiči nově přijatých dětí.

Dle aktuální situace v červnu nebo v září, podle počtu zapsaných dětí. Seznámení rodičů s adaptačním programem, školním řádem, podání informací o životě školy a s poradenským servisem, informace o vhodné literatuře, např.:Zdeněk Matějček „Co kdy a jak ve výchově dětí“, Marek Herman „Najděte si svého marťana“.

3.Krátkodobý pobyt před nástupem.

Po vzájemné dohodě mohou děti s rodiči absolvovat krátkodobý pobyt v době pobytu na zahradě dopoledne či odpoledne nebo na vycházce. Termín si rodiče sjednají předem osobně nebo telefonicky s paní učitelkou ve třídě.

Pro rodiče na rodičovské dovolené nabízíme každé úterý Klubové odpoledne od 15:30 do 16:30, kde si mohou s dětmi hrát a vytvářet

4. Ranní chvilky a společné aktivity se sourozenci.

Malí sourozenci mohou příležitostně v době scházení se dětí do mateřské školy pobýt krátkodobě mezi staršími kamarády. Děti, které se připravují na docházku do MŠ se, po domluvě s učitelkou, mohou s rodiči účastnit odpoledních akcí :

–Tvořivá odpoledne, Vánoční besídka, Zahradní slavnost apod.

5. Adaptační týden

–je přizpůsoben po dohodě potřebám dětí a možnostem rodičů.

Vysvětlíme rodičům strategii adaptace

–to je pobyt dítěte v mateřské škole v době nástupu „do svačinky“, „do oběda“ a celodenně. Největší obavy mají děti z odpoledního odpočinku, proto doporučujeme, aby měly v MŠ svou oblíbenou hračku (podepsanou příjmením) a první dny, aby chodily domů před spaním - odpoledním odpočinkem.

B/Rodičovská veřejnost

· Rodiče pravidelně seznamovat s koncepcí výchovně vzdělávací práce s dětmi

–zveřejňovat aktuální vzdělávací programy na nástěnkách, na webových stránkách školy.

· Pravidelně informovat o dění v mateřské škole formou třídních schůzek, osobních jednání, na nástěnkách, na webu školy.

· Realizovat setkání se zástupci rodičů z jednotlivých tříd a naslouchat jejich požadavkům „Rodiče Vítáni“

· Nabízet odbornou a individuální pomoc.

· Zaměřit se na kvalitní poradenskou činnost pro rodiče.

· Dbát na dodržování práv rodičů a vyžadovat plnění jejich povinností, i v součinnosti s orgány sociální péče.

· Snažit se o zapojení rodičů do dění v mateřské škole, získat je pro spolupráci na tvoření školní zahrady v environmentálním duchu.

· Informovat rodiče se zabezpečením budovy MŠ – video telefony, kamerový systém, seznámit je s jeho používáním, příchod do MŠ pomocí čipů

DESATERO PRO RODIČE

Co mohou rodiče vykonat, aby vstup dítěte do MŠ byl úspěšný a nenásilný:

· Chodit s dítětem mezi děti, a to i tehdy má-li sourozence.

· Nechávat dítě na určitou dobu v péči jiného známého člověka, chodit s ním do nových prostředí (např. Klubové odpoledne).

· Zaměřit se na dovednosti sebeobsluhy (při jídle, oblékání, na toaletě).

· Rozvrhnout čas tak, abychom na dítě nemuseli spěchat, má-li věci dělat samo.

· Udělat si čas na každodenní společnou chvilku u hry.

· Udělat si čas na čtenou pohádku.

· Během dne využívat možnosti si s dítětem povídat.

· Oceňovat, co se dítěti daří a jasně odmítnout nevhodné chování a vysvětlit proč.

· Vyvarovat se výhružek typu „ Počkej, až budeš ve školce...!“, dítě se pak bude obávat školky předem.

· Opatrně zacházet s vychvalováním školky, „jak tam bude všechno super!“. Je nutné se držet reality a mluvit o tom, co asi všechno tam bude dítě moci dělat. Vyhneme se tak vytvoření nereálných představ a následného zklamání.

Co všechno by mělo umět dítě při vstupu do MŠ:

· Chodit, lézt, běhat a vůbec se samostatně pohybovat.

· Sedět po dobu jídla u stolu, používat lžíci, pít z hrnečku.

· Umývat si ruce a utírat se do ručníku, čistit nos.

· Používat toaletu z vlastní iniciativy - dítě s plenkami nelze přijmout do MŠ.

· Chodit po schodech s přidržováním se zábradlí.

· Snažit se uklízet si po sobě hračky.

· Reagovat na pokyny (např. počkat, sednout si, přijít...) a na své jméno.

· Hrát si a svou činností se po určitou dobu zabavit, brát na vědomí přítomnost druhého dítěte a případně se s ním dát dohromady.

· Myslet v konkrétních obrazech, ptát se (otázky proč, jak), být zvídavé.

· Umět prosadit svou vůli a chtění.

· Pozorovat a napodobovat okolí.

· Mluvit a dorozumívat se o běžných věcech s dospělými i dětmi.

 

Adaptační plán,  například:

      první den v MŠ za účasti rodičů -maximálně 1 hodina

-docházka dítěte v rozsahu 2-3 hodin samo nebo v přítomnosti rodičů (odchod z

MŠ před obědem

      dopolední docházka

-samo nebo za přítomnosti rodičů (odchod po obědě dle možnosti rodiny)

Bylo by dobré, aby malé děti nezůstávaly od počátku ve školce na odpolední odpočinek, aby všechny změny probíhaly postupně a plynule.

Rodiče, by si měli na prvních čtrnáct dní domluvit v zaměstnání

možnost kdykoliv odejít nebo zástupce pro případ, že dítě nebude adaptaci zvládat duševně nebo fyzicky (změna režimu dne, časné vstávání, náchylnost k nemocem, atd.)

-pokud probíhá adaptace bez obtíží

      celodenní pobyt

Jak dítěti pomoci? Přibalte mu mazlíčka. Dovolte dítěti, aby si s sebou vzalo do školky svou oblíbenou hračku, například plyšáčka.

Existence pevného bodu, známé osoby nebo předmětu v cizí situaci zmenšuje nejistotu a případný strach z neznámého prostředí. Proto mohou nově příchozí děti, po dobu adaptačního období (cca 1-3 měsíce), s sebou do školky nosit svou nejmilejší hračku z domova.

Používejte stejné rituály

Voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je pokud možno ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete

-po obědě, po svačině -nejen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.

Rozlučte se krátce. Loučení dlouze neprotahujte! Někdy loučení představuje větší problém pro matku než dítě, proto je zbytečně nestresujte.

Ujasněte si, jak se k pobytu svého dítěte ve školce stavíte vy. Pokud máte obavy

z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni, že dítě do školky chcete dát, tak jej tam nedávejte. Dítě velmi dobře vycítí váš strach, a pokud se vy nezbavíte své úzkosti, nemůžete zbavit dítě jeho úzkosti. Případně se v rodině dohodněte, že dítě bude do školky vodit ten, kdo s tím má menší problém.

Buďte citliví a trpěliví. Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo. Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte. Vysvětlete mu, že ho máte rádi a že nechodí do školky proto, že na něj nemáte čas, nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinnosti - vy práci, vaše dítě školku.

 

     

Komunikujte s učitelkou

Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.

Potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte.

Pozitivně je motivujte. Neříkejte doma dítěti, že chápete jaké to muselo být strašné, vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo. Zeptejte se vašeho dítěte s kým a na co si hrálo, jak se mu to líbilo, jak řešilo případné konflikty či situace.

Rady pro rodiče:

Buďte důslední a nenechte se obměkčit. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém!

Co byste nikdy neměli dělat:

Ø Nestrašte své dítě školkou":"Počkej, ve školce ti ukážou" a za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte.

Ø Nepřiznávejte, že je vám také smutno a že se vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také.

Ø Netvrďte dítěti cestou do školky, že jdete na procházku, k lékaři... a nepodávejte dětem nepravdivé informace o tom, v kolik hodin je přijedete vyzvednout.

Ø Neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné.

ü Potřebné informace mohou rodiče získat na webových stránkách MŠ:

ü  ms-obchodni.cz

ü Všechny pracovnice MŠ (pedagogové i provozní personál) mají k dětem, zvláště k nově přijatým, empatický, klidný a trpělivý přístup

ü Paní učitelky přihlíží vždy k individuálním potřebám každého dítěte a svým profesionálním přístupem jsou připraveny Vám pomoci, podat potřebné informace, případně Vám poradit, co by pro vaše dítě bylo v rámci snadné adaptace nejvhodnější

ü Záleží na rodičích, zda využijí některé z možností našeho adaptačního programu, neboť oni nejlépe znají své dítě.



Krátké zprávy
Zveřejněno: 19.8.2025
SEZNAMY DĚTÍ

Seznamy  a zařazení dětí do jednotlivých  tříd budou vyvěšeny od 27.8. 2025 na  nástěnce ve vestibulu MŠ ( hlavní chodba).

Zveřejněno: 23.6.2025
Zahájení rekonstrukce

Vážení rodiče,

Od 24.6 začnou probíhat přípravné práce pro rekonstrukci , která si vyžádá omezení provozu.  Pokud máte možnost nechat své dítě v tomto období doma, velmi nám to pomůže při zajištění bezpečnosti a plynulého průběhu prací. Děkujeme za pochopení a vstřícnost.

Zveřejněno: 10.6.2025
Zákonným zástupcům

Vážení zákonní zástupci,

Z důvodu plánované rekonstrukce bude provoz mateřské školy v měsících červenci a srpnu přerušen.

Za uvedené období bude prominuta úplata za předškolní vzdělávání.
Doporučujeme Vám, abyste si na toto období pozastavili případné trvalé platební příkazy.

Děkujeme za pochopení a spolupráci.

Zveřejněno: 2.9.2024
Úplata za předškolní vzdělávání

Od 1.9. 2024 se zvyšuje úplata za předškolní vzdělávání na 800,- Kč

Změňte si své trvalé příkazy.

číslo účtu: 131-1219870267/0100

Zveřejněno: 1.9.2024
Čip k otvírání vstupních dveří

Vážení rodiče, kdo nemá čip k otvírání vstupních dveří, nahlaste paní učitelkám ve třídách, za vratnou zálohu 150,-.

Kontakt

Mateřská škola, Uherský Brod, Obchodní 1639, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace

Obchodní 1639,
688 01  Uherský Brod
IČ: 70991928
792 283 873
572 805 591
reditelka@msobchodni.cz
nhkk229
Sluníčka
Rybičky
Veverky
Žabičky
Motýlci
Berušky
Autíčka
Kuřátka
Kalendář akcí

Dnes je 24. srpna 2025
a svátek má Bartoloměj.

Telefony do tříd
Ředitelna 572 805 590
Jídelna 572 805 591
tř. Sluníčka 572 805 592
tř. Autíčka 572 805 593
tř. Rybičky 572 805 594
tř. Veverky 572 805 595
tř. Žabičky 572 805 596
tř. Motýlci 572 805 597
tř. Berušky 572 805 598
tř. Kuřátka 572 805 599

Informace o škole

Mateřská škola, Uherský Brod, Obchodní 1639, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace
Obchodní 1639
688 01  Uherský Brod
https://www.ms-obchodni.cz
reditelka@msobchodni.cz
ISDS: nhkk229
IČ: 70991928

Informace o zřizovateli

Město Uherský Brod
Masarykovo nám. 100, 688 01   Uherský Brod
podatelna@ub.cz
www.ub.cz
ISDS: e3kbzf6
IČ: 00291463

Město Uherský Brod

Tento web zpracovává pouze nezbytné (technické a relační) cookies, jejichž zpracování nepodléhá souhlasu.